Definició de "publicitat"
No es fàcil dir què és la publicitat, hi ha moltes formes de definir aquest mot, alguna d'elles són aquestes:
1 - "Tècnica aplicada als mitjans de comunicació de massa amb l’objecte d’induir al públic a determinats comportaments, principalment en l’àmbit comercial”- Al Diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis catalans.
2 - "És un ídol comercial, que vol vendre o proporcionar, o simplement augmentar el prestigi d'una empresa o marca comercial." - diu la publicista Maria Victòria Romero
3 - "Toda aquella forma pagada y no personal de presentación y promoción de ideas, bienes y servicios por cuenta de alguien identificado." - segons l' Associació Americana de Màrketing (anys seixanta).
4 - "Un medio de comunicación masiva que involucra a un responsable, el anunciante, quien normalmente contrata a una organización de medios, por ejemplo, las cadenas de televisión, para que transmitan un anuncio que en general es creado por una agencia" - segons els autors David A. Aaker i John G. Myers
5 - "Publicidad es toda forma de comunicación realizada por una persona física o jurídica, pública o privada, en el ejercicio de una actividad comercial, industrial, artesanal o profesional, con el fin de promover de forma directa o indirecta la contratación de bienes muebles o inmuebles, servicios, derechos y obligaciones." - segons la Llei General de Publicitat a Espanya.
Objectius de la publicitat
La publicitat té tres objectius bàsics: informar, persuadir i recordar.
- Informar. Ens dóna a conèixer la gran oferta de productes que podem trobar al mercat, si hi ha productes nous i els seus usos i els canvis de preus que podem trobar en un producte.
- Persuadir. És a dir, convèncer de la necessitat de disposar d'un producte o provocar desig d'obtenir-lo. Promoure el canvi a la marca pròpia i modificar com els clients perceben els atributs del producte.
- Recordar. Recordar als clients que podrien necessitar el producte en un futur proper, recordar-los també on podrien comprar aquest producte, conservar el producte dins la ment dels consumidors i mantenir-lo com a tria necessària.
" El primer objectiu que té tot anunci és aconseguir que els ciutadans comprin aquell producte. "
Història i evolució
Les primeres aparicions de la publicitat comencen a Pèrsia. Sorgeixen gràcies a l'economia de subsistència i la ruralització, que dificultaven l'aparició de les manifestacions publicitàries en altres indrets.
A Egipte, s'observa una millora del comerç i, per tant, millora de l'economia. A les piràmides es troben inscripcions amb valor publicitari. A més d'aquestes inscripcions, els papirs, molt més útils ja que són de fàcil transport, també es fan servir per a la comunicació i per a la publicitat. Les principals ciutats egípcies són un nucli de comerç actiu on s'ofereixen diversos productes.
A Grècia, les polis i el comerç són els eixos de l'economia grega. Dins de la polis, l'àgora té un paper important ja que al seu voltant és on sorgeixen els primers missatges i anuncis en pergamins, pedra i fusta. A causa del caràcter racional de la ciutat grega, sorgeix la necessitat de fer-se veure i apareixen els axons que són columnes de pedra o fusta preparats perquè s'hi col·loquin cartells escrits amb anuncis o avisos.
Les ciutats romanes representen un gran escenari econòmic i, per això, es produeix una notable expansió del comerç. A més, s'observa l'existència de processos electorals que fa possible l'aparició de la propaganda política i les frases comencen a agafar importància respecte a la provocació de la compra en els clients i s'apropen al concepte de l'eslògan. Els suports són els “alba” i els “libelli”. Els primers són taulons d'anuncis permanents i els segons són papirs que s'adossen als murs.
A l'edat mitjana, es produeix un gran descens del comerç, gairebé no hi ha mercat i encara menys, mercat exterior. A causa d'això, la publicitat pateix una caiguda important, la publicitat escrita s'extingeix i només queda activa la publicitat oral. Cinc-cents anys després, gràcies a la reactivació econòmica, apareixen els gremis, organitzacions econòmiques que fan possible l'aparició de la publicitat exterior basada sobretot en símbols ja que hi havia molts analfabets. Els gremis, com a font publicitària, s'encarregaven de defensar la qualitat dels productes. També utilitzaven els gravats i la xilografia per imprimir anuncis oficials o d'esdeveniments religiosos.
A partir de l' aparició de la impremta de Gutemberg , s'inicia l'etapa moderna de la publicitat. La impremta va produir una revolució ja que possibilitava la reproducció múltiple d'un missatge i la seva difusió simultània a diversos llocs. Tanmateix, el creixement dels centres de negocis va provocar un desenvolupament de la publicitat com a mitjà de comunicació per informar al públic dels productes que arribaven, de les ofertes i els serveis que oferien.
Els segles XV i XVI, es donen a conèixer els primers cartells publicitaris a Anglaterra, França i Alemanya i, el segle XVII, apareix a Espanya promocionant una correguda de toros. Més tard, el segle XIX el cartellisme va adquirir un gran desenvolupament a Espanya i, durant la República i la Guerra Civil espanyoles, el cartell polític va tenir gran èxit com a mitjà de propaganda. A la Segona Guerra Mundial, acompanyat de la ràdio i la televisió, el cartell va tenir una gran importància en l'àmbit de la comunicació.
Amb l'entrada del segle XX, l'ús del cartell disminueix ja que la publicitat s'especialitzarà i creixerà amb la creació de les tecnologies, així com la ràdio i la televisió. Més tard, cap als anys cinquanta, s'inicia l'Era dels productes”, una època on els publicistes es concentraven principalment en les característiques dels productes, els beneficis que podien obtenir i el que el producte proporcionaria al client.
Avui dia, la publicitat segueix sent molt important pel món comercial. Amb la introducció dels “sistemes d'afinitat” que poden rastrejar el perfil d'un consumidor a través d'internet i amb l'ús de la tarja de crèdit dels consumidors, els publicistes poden dirigir els seus missatges de forma més directa i crear vincles d'afinitat i permanència cap al producte o servei, aconseguint la fidelització del client a l'empresa. Molts dels aspectes que els publicistes es van plantejar per a una millora en l'àmbit audiovisual van haver de canviar amb l'aparició d' internet, la xarxa social amb més èxit en l'actualitat i que en el futur modificarà els mètodes de la convicció en la comunicació.
El primer anunci de televisió
El primer anunci de televisió de la història va ser de l'empresa fabricant de rellotges Bulova. Va ser emès l'1 de juliol de 1941 als EUA per la cadena WNBC. La companyia va pagar 9 dòlars per un espai de 10 segons que es va retransmetre abans d'un partit de beisbol entre els Dodgers de Brooklyn i els Filis de Filadèlfia. En l'espot apareixia una imatge d'un rellotge Bulova en un mapa dels Estats Units, alhora que se sentia una veu en off que deia: "'Estats Units corre en el temps de Bulova."
Al Regne Unit, el primer anunci va ser d'una pasta de dents i es va emetre el 1955, a la cadena ITV. A Espanya, el primer comercial va ser de la marca Freemotor i es va fer públic el 1957 a través de RTVE.
ANUNCIS DE ROBA
La moda també té la seva història i, gràcies al món audiovisual, la podem veure de forma ràpida i entenedora. Aquí us deixo un vídeos que transmeten molt bé el pas del temps i les diferents modes.
Roba i el pas del temps
ANUNCI 1: En aquest anunci podem veure com ha evolucionat la moda a mesura que també ha evolucionat el temps. El que és interessant d'aquest anunci són els canvis de la roba de la protagonista, sempre a la mateixa distància de l'objectiu. Un molt bon truc per canviar de roba sense que es noti gaire.
Segons l'oferta del missatge publicitari, podem classificar la publicitat en tres grups diferents.
Publicitat de productes
La publicitat de productes se centra en el producte que s'ofereix i pretén que el receptor compri o consumeixi aquest producte. Exemples d'aquest tipus de publicitat són la publicitat de la beguda Coca-Cola, d'una colònia o de productes de neteja.
Publicitat de serveis
La publicitat de serveis se centra en les funcions que ens ofereixen les empreses, ja siguin grans o petites, com per exemple els bancs, companyies estatals, agències de viatges, les emissores de ràdio i de televisió, i les universitats o escoles, entre d'altres.
Publicitat institucional. Propaganda.
La publicitat institucional, també anomenada propaganda, es centra a donar a conèixer a la població els projectes d'alguna institució pública o pretén convèncer o aconsellar al receptor perquè actuï d'una forma determinada. Exemples d'aquest tipus de publicitat són la publicitat del Ministeri de sanitat i consum o Ministeri d'interior del govern Espanyol, d'una ONG, etc.

ANUNCIS DE ROBA
La moda també té la seva història i, gràcies al món audiovisual, la podem veure de forma ràpida i entenedora. Aquí us deixo un vídeos que transmeten molt bé el pas del temps i les diferents modes.
Roba i el pas del temps
ANUNCI 1: En aquest anunci podem veure com ha evolucionat la moda a mesura que també ha evolucionat el temps. El que és interessant d'aquest anunci són els canvis de la roba de la protagonista, sempre a la mateixa distància de l'objectiu. Un molt bon truc per canviar de roba sense que es noti gaire.
ANUNCI 2: En aquest vídeo se'ns mostren un noi i una noia contínuament ballant per diferents escenaris i canviant de roba i d'estil contínuament, intentant representar les diferents modes dels últims 100 anys. La càmera sempre se situa davant seu, són ells qui es mouen. Música continuada.
ANUNCI 3: Podem observar una noia, la protagonista, com camina aparentment sobre una roda en la qual sembla que sigui la història. Ella canvia de vestuari a mesura que passen els anys i la música també ho fa. El que és molt interessant d'aquest vídeo és la forma en què està fet i com relaciona els estils de moda amb les coses importants del moment (segon pla).
TIPUS DE PUBLICITAT
La publicitat de productes se centra en el producte que s'ofereix i pretén que el receptor compri o consumeixi aquest producte. Exemples d'aquest tipus de publicitat són la publicitat de la beguda Coca-Cola, d'una colònia o de productes de neteja.
La publicitat de serveis se centra en les funcions que ens ofereixen les empreses, ja siguin grans o petites, com per exemple els bancs, companyies estatals, agències de viatges, les emissores de ràdio i de televisió, i les universitats o escoles, entre d'altres.
La publicitat institucional, també anomenada propaganda, es centra a donar a conèixer a la població els projectes d'alguna institució pública o pretén convèncer o aconsellar al receptor perquè actuï d'una forma determinada. Exemples d'aquest tipus de publicitat són la publicitat del Ministeri de sanitat i consum o Ministeri d'interior del govern Espanyol, d'una ONG, etc.
GLOSSARI
Agència publicitària: empresa que es dedica a preparar, crear, programar o executar publicitat per a un anunciant.
Anunciants: persona natural o jurídica en l'interès de la qual es realitza la publicitat.
Brífing: document, elaborat generalment per l'anunciant, que recull informació sobre el mercat, el producte, el consumidor, la competència, la distribució, els objectius de màrqueting, els objectius de comunicació, el pressupost de què es disposa per fer una campanya publicitària, etc., i que es presenta a l'agència de publicitat perquè l'utilitzi com a guia d'instruccions per elaborar l'estratègia publicitària.
Comprador: persona física o jurídica que compra o ha comprat un producte. No s’ha de confondre amb el consumidor.
Consumidors: individu que consumeix personalment el producte, encara que no l’hagi comprat.
Creativitat condicionada: el creatiu publicitari no treballa amb una total llibertat creativa, sinó que està condicionat pel brífing i el posicionament.
Eslògan: frase generalment breu i fàcil de recordar que resumeix un missatge publicitari.
Marca: signe o conjunt de signes que identifica una empresa, un producte o un servei i el distingeix d'altres.
Màrqueting: aplicació d'un conjunt de tècniques planificades, coherents i dinàmiques per obtenir un procés eficient de producció, distribució i venda de productes o de serveis.
Mercat: conjunt de persones físiques o jurídiques, amb característiques comunes, que necessiten un producte o un servei determinat, que desitgen o poden desitjar adquirir-lo i que tenen la capacitat econòmica i legal per comprar-lo.
Posicionament: percepció competitiva d'un producte o un servei associat a una marca determinada que el fa atractiu a una part de consumidors. Una estratègia de posicionament és una estratègia de màrqueting que té l'objectiu de dotar un producte o una marca d'un posicionament determinat enfront dels competidors.
Propaganda: tot i que s’utilitza en alguns casos com a sinònim de publicitat, entenem per propaganda la comunicació persuasiva que vol difondre una ideologia política, religiosa, etc., i aconseguir-ne adeptes.
Públic objectiu: conjunt de persones al qual es dirigeix una acció de comunicació.
Publicitat: comunicació persuasiva i/o informativa sobre els productes, serveis, marques, etc., d'un anunciant, per mitjà, fonamentalment, d'anuncis subscrits i pagats per l'anunciant, que es proposa com a objectiu incidir directament o indirectament en els comportaments de compra i de consum dels públics a què s'adreça.
Relacions públiques: conjunt d'accions, fonamentalment de comunicació, que són fruit d'un programa deliberat, planificat i sostingut i que tenen per objectiu establir i mantenir unes bones relacions i un clima de confiança mútua entre una persona física o jurídica i els seus públics.
Segmentar el mercat: procés de divisió d’un mercat en conjunts de consumidors amb característiques o comportaments comuns, que poden reaccionar de manera homogènia als estímuls de màrqueting.
CAMPANYES PUBLICITÀRIES DE MODA ( ANUNCIS )
ANUNCI 1: En aquest anunci podem observar la pantalla sempre separada (dos platons, de diferents colors). els protagonistes comencen en un plató i quan passen a l'altre la seva roba ja no és la que era. Juga amb el moviment i els plans: general i americà. Un molt bon anunci amb diferents personatges (home, nens, dona) i diferents objectes.

ANUNCI 2:
ANUNCI 3 :
No hay comentarios:
Publicar un comentario